Her finder du en række tidligere kommentarer og spørgsmål og svar omkring min artikel om proteinpulver.
Tilbage til artiklen og oversigten om: Proteinpulver
Tilbage til artiklen og oversigten om: Proteinpulver
Proteinpulver er uden tvivl det mest populære kosttilskud indenfor vægttræning. Protein er kroppens byggesten og derfor af ekstrem vigtighed når vi snakker muskelvækst. Du vokser ganske enkelt ikke, hvis du ikke får nok protein. Får du nok protein?
Med proteinpulver giver du nemt og hurtigt din krop optimale betingelser. Jeg har lavet denne guide, for at give dig et godt overblik over de bedste varianter af proteinpulver fra de førende danske leverandører. Derefter kan du læse en lille artikel om proteinpulver og til sidst læse en masse gode debatter under artiklen. Har du spørgsmål er du også meget velkommen til at skrive en kommentar nederst på siden.
Her finder du en række tidligere kommentarer og spørgsmål og svar omkring min artikel om proteinpulver.
Tilbage til artiklen og oversigten om: Proteinpulver
Tilbage til artiklen og oversigten om: Proteinpulver
Jeg har mange venner som ikke ved hvordan de skal bruge deres proteinpulver. Den ene troede han skulle drikke 200 gram om dagen. Så jeg tror der er mange der har brug for sådan en artikel her.
Godt arbejde.
MVH Jeppe
Hvorfor skriver i ikke om Soya-protein som kun koster 1/4 af hvad valleprotein koster,
kan man være 100% sikker på at der ikke bliver blandet soyaprotein i valleproteinet.?
Jørgen
Hej Jørgen.
Jeg har valgt at fokuserer denne artikel på Whey-protein. Jeg kunne godt skrive en artikel om soya-protein, men da jeg ikke har den store erfaring med soya-proteinet ville der sikkert ikke komme noget godt ud af det.
Og nej Soyaprotein koster ikke 1/4 af hvad valleprotein koster. Ikke hvis du vil have en kvalitet, som du kan være bekendt at indtage.
…Der findes rigtig mange soyaprotein produkter, som har en virkelig ringe kvalitet og det skal man holde sig langt fra. Vil man have det gode soyaprotein, som er fremstillet på den mest ansvarlige måde, så skal man købe SUPRO Soyaprotein – Og SUPRO produkterne er ligeså dyre som valleprotein.
Om du kan være sikker på at der ikke bliver blandet soyaprotein i valleprodukterne?.. Du kan nok aldrig være sikker, men finder du en producent som står inde for deres arbejde og hvor din fornemmelsen er god, så kan du være rimelig sikker. Lyt til hvad andre siger om de forskellige producenter og så find en du stoler på. Fordi du har helt ret i at man aldrig kan være helt sikker i den her branche. Der er mange udenlandske produkter, som jeg tror er meget uetiske og derfor vil jeg også anbefale dig at holde dig til de kendte danske producenter. (www.bodylab, http://www.sublimsport.dk osv.)
Lasse
har hørt noget med at du kan træne din mavemuskler på forskellige måder kan man opnå mavemuskler som ronnie coleman det jeg mener er man få dem på samme måde som hand, selfølig ikke ige så stærke osv. men samme form som han har hans er jo enorme og firkantede, ved ud om det er noget man træner dem til ?
Hej Michell!
Du kan godt træne dine mavemuskler på forskellige måder og flytte stresset EN SMULE rundt på de forskellige muskler. Men det er begrænset, hvor meget du kan flytte rundt på stresset og generelt vil hele mavemusklen blive aktiveret lige meget.
Du kan ikke ændre dine musklers form! Det er genetisk bestemt hvordan dine muskler ser ud og det må man bare leve med
Lasse
Hey Lasse
Nu siger du en shake lige efter træning, men hvad så med dagene i mellem træningen? Vil du anbefale at lave én, flere eller slet ingen ting de dage?
Hej Christoffer!
Personligt indtager jeg kun pulver kosttilskud på træningsdage, men man kan sagtens gøre det på hviledage også. Hvis du ikke føler at du får nok protein gennem din almindelige kost, så kan en whey protein shake i middagspausen gøre underværker
Lasse
Hej Lasse
Meget overfladisk og ikke specielt udtømmende artikel, du kommer dog ud over nogle af de basis informationer brugere af proteinpulver gerne skulle have fat i.
Jeg vil dog gerne lige indskyde en kommentar om, at det jo ikke er en nødvendighed at indtage proteinpulver lige efter træning for at få resultater. Faktisk anbefaler mange kosteksperter, at du dækker dit behov for protein igennem din almindelige kost. Dette anbefales fordi en shake med proteinpulver og mælk ikke indeholder de vitaminer, mineraler og andre vigtige stoffer kroppen har brug for, for at fungere optimalt.
Proteinpulver er et fint kosttilskud, men generelt bør man tilstræbe at få dækket sit behov for protein igennem almindelig kost. Dette kan sagtens skabe masse og specielt ved nybegyndere, som denne artikel må være målrettet til.
Hej Nicki Hviid.
Jeg er klar over hvordan artiklen er skrevet og det var meningen at den skulle være “overfladisk”. Du kan også kalde det en artikel for begyndere. Alle skal starte et sted og derfor har jeg opnået præcis det jeg gerne ville
Jeg skriver heller ikke nogen steder at det er nødvendigt at indtage proteinpulver efter træning? Jeg anbefaler det og komme med mine begrundelser for hvorfor det er godt efter træning. Og da artiklen netop handler om proteinpulver, er det meget oplagt at skrive hvordan det er godt at indtage osv.
Det er super hvis man kan få dækket sit proteinbehov, gennem almindelig kost. Men det er svært at bikse et måltid sammen hver eneste dag efter træning som indeholder 30-40 gram hurtigtoptageligt valleprotein og et minimum af mættet fedt.
Men sådan er vi forskellige
Lasse
Det er sandt – jeg ville også bare pointere det, at det ikke er en nødvendighed for at vokse, overfor læserne af din artikel. Ville bare skære det mere ud i pap end det var gjort i din artikel, så der ikke er nogen der misforstår noget.
Jeg har selv være ivrig indtager af Pumped 80+ med samme begrundelse som dig (:
Ha’ en god dag.
- Nicki
Hej Lasse!
Ville høre om du kender til brugen af proteinpulver 30+? Jeg kan nemlig ikke finde oplysninger om, hvor tit man skal indtage det og hvordan det virker..
Jeg er næsten lige startet med at træne igen, jeg er ikke interesseret i at blive “pumpet”, men vil blot opstrammes og i form, så kan protein 30+ være godt for mig? Lige ni tager jeg en shaker lige efter træning! Jeg har fået det anbefalet af en træningsinstruktør engang.
Hilsen Camilla
Hej Camilla!
Proteinpulver 30+ ?
Det produkt har jeg vidst aldrig hørt om – Hvor kan man købe det og hvad er specielt ved det?
Du bliver ikke pumpet af at spise proteinpulver, bare rolig. Proteinpulver er et godt kosttilskud lige meget om man vil tabe sig eller bygge sig stor og ond
Jeg synes egentlig bare du skal købe noget Bodylab Whey 80, som jeg linker til i artiklen. Det kan jeg i hvert fald personligt stå inde for og det er lavet af folk der interesserer sig for træning og ikke udelukkende om salg og profit.
Har du læst: http://fitness-blog.dk/slankekur-sv%c3%a6rere-er-det-ikke-30/ ?
Men jeg vil da gerne hører nærmere om Proteinpulver 30+ ?
Lasse
Hej Lasse!
Det er et “maxim” produkt, det hedder protein 30+. Det kan købes på nettet og i bilka mm.
Pr. 100 gram indeholder det:
energi: 1638 KJ
protein: 30 g
kulhydrat: 60,7 g
fedt: 2,2
Jeg fik det anbefaldet i fitness.dk, da jeg trænede der for nogle år siden, med ønsket om at blive opstrammet, komme i form og kun tabe få kilo, da jeg ikke er overvægtig..
Min tvivl går bare på, hvordan jeg skal bruge produktet. Om det kun skal være efter træning man skal tage en shaker eller om det skal være oftere?! Og om det overhovedet gør godt for en som mig, der blot vil opstrammes og i form??!
Hilsen Camilla
Det er meget fint med alt det protein….., problemt er blot, at det reelt kan være skadeligt.
En voksen mand på 80 kg kan i timen optage ca. 8 g protein.
I leveren har vi et “mindre” proteinlager, som kroppen suger af når vi træner.
Protein kan modsat kulhydrat/sukker ikke lagres i kroppen (som fedt). Derfor bliver for store mængder bare udskilt af kroppen.
Det vil sige, at din krop ikke kan optage mere end 8 gram i timen. Alt evidens peger på dette. Bla. Human Ernæring – Landbohøjskolen har lavet mange analyser på dette.
Så smarte sælgere, smarte “overtrænede fyre og flotte 5 kg proteinpulverkasser kan godt pakke sig……………………………
I får nyre-skader, og ikke en skid ud af det.
Efter træning – drik en 1/4 kakaomælk, det indeholder alt I skal bruge.
I denne branche er der for mange “selvudlærte” mennesker, der ikke ved hvad de taler om.
Hej Søren
Interessant information.
Må jeg få links til de nævnte evidens?
Hej Søren.
Jeg tror sgu du er kommet på lidt dybt vand her.
Der er mange faktorer der gør at det du skriver er forkert.
Først og fremmest skriver du “Efter træning – drik en 1/4 kakaomælk, det indeholder alt I skal bruge” Det er forkert!..
.. Efter træning ønsker vi at sætte gang i en optimal proteinsyntese. Det sker på bedste vis ved at indtage wheyprotein og en blanding af hurtige og langsomme kulhydrater. Matodextrin er her en vigtig energikilde! Der er også masse af kulhydrater i Kakao, men det er rent BORDSUKKER og det er altså ikke det kroppen har brug for efter træning, det ved du sikkert også godt. http://fitness-blog.dk/kakaom%c3%a6lk-og-styrketr%c3%a6ning-42/ !
Du skal også huske på at protein ikke kun bruges til at opbygge muskelmasse. Vi bruger det også til at vedligeholde og nedbryde vores muskelmasse.
Og alt lige fra enzymer til vores immunforsvar er aktive proteiner. Her har vi også brug for protein, for at sikre en vedligeholdelse af en sund krop og det er ikke kun musklerne vi tænker på her. Det er vores overordnede helbred!
Der er lavet undersøgelser som viser at en veltrænet voksen mand har brug for minimum 1.8 gram protein pr. kilo hver dag, for at opretholde en positiv nitrogenbalance, som er med til at opbygge muskler! – Kan ikke lige finde artiklen hvor det stod, desværre
Så proteinpulver er ikke en så skidt ting som du påstår! Det er et rigtig godt kostTILSKUD.
Lasse
hej Lasse
du skriver!
“- en veltrænet voksen mand har brug for minimum 1.8 gram protein pr. kilo hver dag, for at opretholde en positiv nitrogenbalance, som er med til at opbygge muskler! -”
hvorfor regner man ikke med maggerkropsvægt.?
hvis en person vejer 20 kg for meget, så skal han da ikke have protein for de sidste 20 kg som ellers er “fedt” for oprettelse.
Jørgen
Hej Jørgen!
Det er faktisk et godt spørgsmål. Fordi du har jo ret i at hvis en mand vejer 100 kg, men at 20 kg er fedtmasse, så burde det jo kun være de 80 kg, som han skal danne sit proteinbehov udfra.
Jeg kan faktisk ikke rigtig give dig et svar på det, men det er der måske en anden der kan?
Lasse
I kan jo starte med at læse denne lille bog, http://www.nucleus.dk/butik/?vare=168&action=vare&kategori=1 , som er helt grundlæggende.
Og Lasse….. jeg er slet ikke protein “forskrækket”, og ved udmærket at vi skal have det, og masser af det.
Vi kommer dog ikke uden om kroppen simpelthen ikke kan optage mere en 8 g i timen.
På dagsbasis bliver det 24 timer * 8 g = 172 g protein.
Det vil sige, at de 1,8 g, pr. kg kropsvægt, som du anbefaler, stemmer fint overns med mit.
Din krop kan dog ikke optage 30-50g i timen(mængde som mange drikke indeholder), ligegyldigt hvor hårdt du har trænet. Det vil sige alt mere end de 8 gram, skal urineres ud. Det betyder udskillelse gennem nyrerne, og potientelt nyreskader.
Bare spørg OB’s målmand (dårligt eksempel), han har i vinterpausen oplevet nyresvigt, og har altid sværget til proteindrikke.
Kan man så ikke spise en stor bøf…. jo naturligvis. Vil man så ikke opleve nyrersvigt af denne… ja og nej.
Bøffen skal tygges, det betyder meget langsom optagelse af proteinen, gennem mavesæk og tarmsystem.
Proteindrikken hældes direkte ned og optages med det samme.
KÆRE VENNER…. KIG NU PÅ PAKKEN AF EN PROTEIN DRIK. DET SER SGU DA FOR HELVEDE IKKE SUNDT UD ?
8* 24 er naturligvis 192………..
Mange tak Søren.
Jeg har, dengang jeg trænede ofte været i tvivl om det enormt høje proteinindhold, der i de fra mange anbefalede proteinshakes, indeholder overhovedet kan optages. Ydermere så har tanken om de ca.1,8 gram protein pr. kg. også været interessant – for det giver jo god mening, at de selvfølgelig skal fordeles ud på et helt døgn.
På trods af min tvivl og spørgen hos diverse personer og på diverse fora, har jeg aldrig fået et konkret svar og havde egentlig også helt glemt, at det var noget jeg var i tvivl om dengang.
Er der flere uafhængige undersøgelser der har påvist dette faktum?
Jeg kan ikke modbevise din påstand Søren, så derfor får jeg nok brug for mere kvalificerede folk, men jeg synes bare ikke det hænger sammen.
Ja okay 24*8 giver 192, men påstår du så også at man i løbet af natten skal vågne en gang i timen for at få sine 8 gram protein? Fordi det er jo så åbenbart den eneste måde at opfylder kroppens proteinbehov?
Jeg er ikke ekspert på området, men det hænger bare ikke sammen og hvis din påstand om de 8 gram holder stik, så har kosttilskudproducenterne jo simpelthen taget røven på en hel branche – kan det virkelig passe?
Lasse
Tjek den her artikel…. er der noget i den eller er det et salgs-trick??? ser han hentyder til et produkt der sæælges på hans egen side osse… det tager det tager lidt af den ellers objektive artikel… vil bare høre om folk mener han har ret, for så er de meste proteinpulver ikk godt for dig…
http://www.alun.dk/helse-whey-protein-test-protein-pulver.asp
Peace…
Hej Kenan!
Prøv at læs den her debat: http://bodybuilding.dk/viewtopic.php?t=8219&highlight=alun
Lasse
Hey, jamen nu vil jeg da lige komme med mit besyv…
Jeg tør ikke komme med udtalelser af kroppens specifikke behov og alt det her.
Men noget jeg synes er “lækkert”, som giver overskud og stemmer bedre overens med min krop.
Jeg tager protein over flere gange på dagen, og helst mindre end hvad der anbefales fra producenterne pr dag. Man skal trods alt huske på – hvis man som jeg – er glad for kød og lign.
Tag jeres proteinpulver og noget Yogurt.. gerne en lækker fedtfattig vanilie sag fra Cheasy eller Mejse (og jeg får ikke procenter), pisk det sammen (tilsæt evt noget andet lækkert, kvalitets kakaopulver) – så har I noget lækker flødeskumsagtig protein, som også skal “spise”, ikke drikkes.
Det er GUF
(nemt at putte i køleskabet uden at det bundfalder og blive kedeligt, så kan man nemmere fordele på dagen over de områder hvor man har “mere” gang i kroppen).
[...] i forvejen. Kort og godt er det proteinpiller, som optages ekstremt hurtigt i kroppen. Almindeligt valleproteinpulver indeholder de fleste essentielle aminosyrer, så du får dem også gennem valleprotein, men da [...]
Hej
God artikel, men desværre indeholder en af de anbefalede protein produkter sødemidlet Aspartam som er meget farligt.
Hej igen
Artiklen behandler overhovedet ikke protein kvaliteten. Her er et link til en meget dybtegående artikel om netop dette.
http://www.alun.dk/nyhed-Aspartame.asp?mode=send&id=546
Hej Mads.
Fik et lille smil på læben da jeg så din kommentar. Aspartam er ikke farligt!
Forfatteren til den artikel du linker til at ikke nogen speciel god kilde, da hans artikler ikke ligefrem er 100% objektive.
Om Aspartam fra den danske fødevarestyrelse:
”Aspartam er godkendt som tilsætningsstof efter at have gennemgået meget omfattende undersøgelser på både forsøgsdyr og mennesker. Det er undersøgt hos raske, hos personer med sukkersyge, som må forventes at indtage relativt store mængder, og hos personer med arveligt nedsat evne til at omsætte phenylalanin, et af omdannelsesprodukterne af aspartam. Myndigheder i forskellige lande har uafhængigt af hinanden godkendt anvendelsen af aspartam, og stoffet er blevet vurderet sundhedsmæssigt både af de enkelte landes toksikologer (gifteksperter) og af internationale ekspertkomitéer. Alle undersøgelser slår fast, at anvendelsen af aspartam som tilsætningsstof ikke indebærer nogen sundhedsmæssig risiko. Det gælder både de oprindelige undersøgelser, som blev forelagt myndigheder og uafhængige videnskabelige komitéer inden godkendelsen, og de undersøgelser der indtil i dag er offentliggjort i den videnskabelige litteratur.*”
Men hvis du kan bevise at Aspartam er farligt, så vil jeg gerne lytte.
Lasse
Hejsa..
Behøves man tag proteinpulver, hvis man kan finde ud af overholde sin kost.
Og ikke mindst, Det er mening jeg skal tag Proteinpulver til daglig det ca 60-200G om dagen. Men det erstatte jeg med gerne par fugte ? Er det forkert løsning af mig?
Hej Andreas..
Har du læst http://fitness-blog.dk/guide-til-dr%c3%b8mmekroppen-del1-140/ ?
Der tror jeg du kan finde svar på dine spørgsmål hvis du læser den grundigt igennem..
Lasse
http://www.alun.dk/sund-Aspartam-din-cola-light-livet-af-dig.asp
http://www.alun.dk/sund-Kunstige-Soedestoffer-Vaegtoegning.asp
Ja aspartam er lovligt. Indtil igår kunne 16 årige også købe cigaretter lovligt, til trods for at de på længere sigt kan slå dig ihjel. Og dem omkring dig. (Og nej, er ikke fanatisk ikke-ryger, ryger 20 om dagen, bare realist)
Det er ikke ens betydning med at man ikke kan tage alvorlig skade af det!!
Jeg tror ikke apartam er direkte livsfarligt -I Små Mængder – men for stort brug kan medføre mange ting. Så hvis man samtidig drikker meget cola light, tygger sukkerfrit tyggegummi, proteinpuvler -morgenmadsprodukter- marmelade-osv.. selv vitaminpiller. Alt med måde.
Hej g.
Jeg ved ikke om din kommentar var rettet mod mig?
Men altså du har ret i at selvom det er lovligt er det ikke ensbetydende med at det ikke er sundshedsskadeligt, jeg vil dog ikke sammenligne det med at ryge. Det er temmelig dårligt eksempel, da det er bevist klart og tydeligt at rygning er yderst sundhedsskadeligt.
“Alle undersøgelser slår fast, at anvendelsen af aspartam som tilsætningsstof ikke indebærer nogen sundhedsmæssig risiko.”
Men selvfølgelig skal man bruge sin sunde fornuft, som man skal med alt her i livet. Jeg vil dog kraftigt påstå at aspartamniveauet i proteinpulver IKKE er skadeligt, med mindre man indtager helt ekstremt store mængder.
Lasse
Hej Lasse,
Vi er en gruppe på HTX Århus Midtby som har et projekt om sportsdrikke. Vi har valgt at fremstille proteinpulver.
Vi vil gerne have svar på hvad proteinpulver generelt indeholder og hvordan fremstiller det fra bunden.
Tilsættes der ekstra mineraler, vitaminer, aminosyrer etc?
Hvad bruger man generelt som smagsstof?
Det ville være super, hvis du gider, kan eller har tid til at svare på vores spørgsmål – Eller måske henvise os til en anden kilde?
På forhånd tak
Mathias, Anders og Rasmus
Hej Mathias.
Jeg har søgt lidt rundt omkring, men kan ikke finde en kilde der beskriver hvordan proteinpulver fremstilles præcist. Jeg er bare sikker på det kan findes et sted.
Men jeg ved at proteinpulver oftest fremstilles af mælkeprotein. Mælk består af cirka 80% kaseinprotein og 20% valleprotein.
De mest almindelige smagsstoffer er Chokolade, Jordbær, Banan og Vanilje.
Jeg skal selvfølgelig nok skrive hvis jeg får fundet en god kilde.
Held og lykke med projektet
Jeg vil meget gerne hører hvordan det er gået med at fremstille jeres egen proteinpulver.
Lasse
SOYA PROTEIN !!!!
Jeg faldt lige over dette spórgsmál imens jeg surfede pá danske Jubii, jeg kan forstá der er en der gerne vil vide om Soya protein.
Fórst og fremmest Soya protein er bestemt ikke godt for din krop, det er noget opreklameret gas fordi der er penge i det !
Det er et sákaldt affalds produkt og hvis man gerne vil vaere sund og rask og ikke have for meget saek p sin mave, ja sá skal man holde sig fra alt hvad der er Soya protein i, men det kan jo vaere svaert desvaerre da vi lever i en Verden hvor der bliver puttet sá meget lort i vores mad, sá vi faktisk ikke selv er Herre over hvad vi spiser, fordi vi ikke aner hvad der er i vores mad.
Soya protein kom til verden for omkring 30-35 ár siden og det blev opreklameret som det nye sunde skud man kunne kóbe som bland andet vegatar mad, men det er rigtig rigtig usundt, og har slet intet som helst at góre med valle protein.
Alle mad specialister i USA ráder folk til at holde sig langtvaek fra Soya, i kan starte med at laese Mike Gearys bog “truth about sixpack abs”.
God fornójelse.
mvh
Henrik
Henrik:
Vidste ikke det var så farligt. Lyder ret vildt, må vi hellere lige ha’ undersøgt nærmere
God kommentar.
Lasse
Hej Lasse og i andre !
Soya protein kan man jo godt sige er farligt, fordi det er bestemt ikke sundt for din krop, Soya protein bliver bearbejdet paa fabrikken saa vi kan indtage det, hvis det var et natur produkt behóvede man jo ikke at bearbejde det, sá kunne vi jo bare bruge det som det var, men det er en milliard industri og opreklameret til at vaere sundt og godt for dig, fórst nu er det ved at gá op for mange via test og undersógelser at det slet ikke er sá sundt som de gerne vill have vi skulle tro det er.
Hvad sker der när vi indtager Soya protein ?
Ja, det er ikke et naturligt protein for vores krop, og det hórer slet ikke hjemme i vores fóde,sá det vil sige sig at vores krop skal arbejde utrolig hárdt for at fá det videre og ud af systemet.
hvor placere Soy protein sig, ja ser du, faktisk bliver du smaek fed af at indtage det, det holder meget af at laegge sig pá de fedt depoter du har pá din mave, og hvis man ikke lige er typen der dyrker motion, ja sá bliver man jo fed !
Der er mange ting jeeg har fundet ud af de sidste 3 ár, sá noget som Plante olie, hvis du gár op til din laege og siger, hvad skal jeg bruge til at stege i, sá vil han/hun, sige Plante Olie er godt, sandheden er bare en helt anden.
Det er ogsá en milliard industri og de siger jo at det er sundt, sá vi kóber den og bruger det, men det der sker nár du steger i noget som Plante olie er at under hóje temperaturer bliver den faktisk GIFTIG, saa du indtageer den gift olien udskiller og den gift har din krop skam heller ikke godt af !!
Disse olier kan man stege i, Palme olie, Cocos Olie, Oliven olie, ogsaa har vi jo altid hórt at smór uha var ikke godt, men det passer jo altsá ikke for det er nr. 4 at stege sine ting i.
Ja listen er saa lang saa lang jeg kunne blive ved med at skrive ned, men jeg haaber da at det hjaelper lidt det jeg har skrevet og delt med jer.
PS: i USA har der det sidste aar vaeret róre om Protein pulver, sä dem der ved noget om protein pulver lavet i USA, siger man skal blande en banan i sit protein pulver ?
En banan indeholder jo megeet protein og det vi skal til at drikke er jo protein, ja, men probleemet er at der er ikke nok protein i det pulver vi kóber og betaler for, meget sórgeligt !
VH
Henrik
En banan indeholder en masse mikroernæringsstoffer som er gode for vores krop som ikke er i proteinshaken, desuden indeholder den lidt kulhydrater som nogle mener er godt at indtage lidt af efter træning.
Det gór en banan da, men det man vil ind paa er at det protein pulver der bliver solgt ikke indeholder protein nok !
Og der er jo noget om det, sidste gang Danmark testede et Whey produkt det var i 2005 sávidt jeg kan huske, viste det sig at der var 10% mindre protein i end der stod pá pakken !
Hvad er det bedste at drikke, hvis man ikke vil vaere fed ?
En Light sodavand eller en ganske normal ?
Ja, vi har jo alle i mange aar troet at det var da klart og fakta at en light sodavand ville vaere det bedste..ikke sandt ?
Sandheden er bare en helt anden.
Produktet eller kemikalierne maa jeg hellere sige, der bliver brugt til at sóde en light sodavand gór dig sulten selvom du ikke er klar over det, og inden dagen er omme har du spist og indtaget mere end du skulle, sá ja en light sodavandd gór dig fed, det er meget bedre at indtage een normal sodavandd istedet.
Det er videnskabeligt bevist !
God debat herinde!
Henrik: Det lyder meget spændende det du skriver, men også lidt “overfladisk”. Kan du komme med flere beviser for hvorfor det er så skidt? Og mht. at stege sin mad i olier? Vil meget gerne høre mere om begge dele.
Grunden til man normalt anbefaler at indtage en banan sammen med sin proteinshake, er ikke fordi den indeholder meget protein, men fordi den er fuld af hurtige kuldhydrater, som vi skal bruge efter en træningsession.
Det har jeg skrevet mere om herinde: http://fitness-blog.dk/mad-tr%c3%a6ning-78/
Lasse
hej lasse og andre laesere !
Overfladisk siger du jo men tak siger jeg, altsá for mit vedkommende behóver jeg ikke at bevise noget fordi jeg skal ikke tjene penge pá min viden !
Men jeg er selv gammel Sports mand og jeg dyrker nu body building her i Spanien hvor jeg bor, og de sidste 3 ár af mit liv har jeg opkóbt alt hvad jeg kunne finde omkring nye bóger skrevet i USA og videnskabeligt bevist og dokumenteret fra dem der har skrevet og udgivet dem, sá det jeg fortaeeller er ikke noget jeg lige har fundet udaf, og er ikke noget jeg lukker ud bare for at skabe lidt ballade.
Det er altsammen startet i USA hvor man er begyndt at studere narmere pá hvorfor folk bliver sá fede og de bóger der er kommet ud af det har jeg sá kóbt og laest og fundet ud af en mase ting jeg ikke selv den gang anede en skid om, Men det gór jeg sá nu !
Du kan jo starte med at kóbe den fórste bog jeg anbefalede i min fórste artikel den hjaelper dig rigtig godt pá vej.
Den er blandt de mest solgte bóger pá nettet og er skrevet af en fitness instruktór som ogsá er uddannet Nutrition Specialist det er en af mange bóger men próv den.
Der kan du bland andet ogsá laese hvorfor du skal pase paa naar du kóber din energi bar i dit fitness Center, fordi det kan vaere knapt saa sundt hvis ikke dit center gider at laese hvad der er i disse energi barer.
Saadan noget som fructose og korn Sirup er der mangee af dem der indeholder men det er det rene gift for din krop og har den stik modsatte virkning end den der var hensigten, saa laes min ven hvad det indeholder !!
MVH
Henrik Lindegaard
OLIER.
Soybean og andre plante olier indeholder det Dódelige Transfedt der bland andet menes at vaere ärsag til alle de hjerte sygdomme og sukkersygdomme som der er i Westen for tiden op igennem det 20 ärhundrede.
Disse Olier reagere meget staerkere pä lys og varme end andre fedststoffer, og bliver derfor efter bógerne “Highligh TOXIC” (dödsens giftige ),og giver alt for höjt Kolesterol indhold i vores kroppe. Og kroppen har meget svaert ved at bearbjde disse olier, plante og kron produkter og soyabeen olie !
Da disse er forarbejdet pá fabriker for at vi kan spise dem gór det dem ikke til et Natur produkt, selvom det stammer fra korn og planter der er mange andre forberedelser i dette fór det kan indtages af os.
Nu vil jeg have noget mad
)
VH
Henrik
Henrik, det jeg tror Lasse mener er at vi gerne vil have lidt referencer til hvor du finder din viden fra
Det er jo spændende så det vil være dejligt at vide hvad man skulle investere i hvis man ville læse mere om det.
hey ChristianG.
Jeg har jo skrevet den ene bog jeg synes er den bedste at begynde med for at det ikke skal blive for rodet til at begynde med, og det er “Mike Geary the truth about sixpack abs” den er fin at begynde med og til at forstá selvom den er pá engelsk, med hvad pokker vi taler jo alle engelsk i dag !
Den kan down loades.
Sä er der Turbulence training han skrive ogsá om kosten, og der er jo et hav af bóger jeg har fundet i USA, fordi folk derovre NU starter pá at ville leve eet sundt liv, men man kan jo ogsá sige det var pá tide eller bedre sent end aldrig !
Ellers er der masser af sider med info i USA man kan sóge pá men info koster dollars men der er mange af dem.
Der er en rigtig god side der hedder consumerlab.com men man skal vaere medlem de oplysre om alt hvad de efterforsker af mad og pulver Vitaminer ja ALT, sá det er bare at gá i krig sá man kan leve sá sundt et liv som det nu kan lade sig góre i denne Kemiske Verden.
VH
Henrik
SÖDEMIDLER !
Jeg kan se der har vaeret en lille debat herinde omkring sódemidler.
Det er svaert at finde et godt sódemiddel med god smag og uden kemiske stoffer i, men drenge det kan lade sig góre og det findes og jeg bruger det selv !
Der er 0 kalorier i og det er 100% rent og naturligt, det kommer fra en plante og det eneste de gór med den planre er at tórre den sä har de et fint hvidt pulver.
Det hedder Steviva og kan bestilles pá denne side
http://www.steviva.com
God fornójelse
VH
Henrik
Intressant artikel om proteinpulver. Det finns ju många teorier om hur man skall blanda sin proteindrink allt ifrån 50g protein till 25g protein per servering.
Hej,
Jeg er nu 23år og har trænet ca. 4x om ugen de sidste 3år. Jeg er 180cm og vejer 85kg “hvoraf de 3kg gerne må smides, til fordel for lidt mere markerede muskler”.
Jeg syntes selv at jeg har nogle fornuftige kost vaner og er heldig at være havnet på en arbejdsplads som tilbyder gratis frugt, varieret frokost buffeter osv. Jeg er dog aldrig gået i dybden med at undersøge hvor mange kulhydrater/proteiner osv. min daglige kost den indeholder. Hvis jeg skal beskrive en normal dag vil kosten indeholde følgende:
Kl. 8:00 – Morgenmad:
- 1 skive franskbrød med marmelade og kød pålæg.
- 1 gulerod og lidt vandmelon.
Kl. 10:30 – Mellemmåltid:
- 1 stk. Æble, Pære eller Banan.
Kl. 12:00 – Frokost:
- Blandet Salat “Dressing skal til
”
- 1 skive rugbrød med Leverpostej, Roastbeef, Tun eller hvad der nu er.
- Varm ret, som kan være alt fra Ribbensteg med kartofler, til Fiskefilet, til Suppe, til Spaghetti osv.
-> Alt i alt en god tallerken fuld…
Kl. 15:30 – Mellemmåltid:
- 1 stk. Æble, Pære eller Banan.
- En lille portion Cornflakes eller Havregryn.
Kl. 16:30 = Træning !!!
Kl. 18:00 – Aftensmad:
- Oftest et stykke kød med Pasta/Ris og lidt grøntsager. Eller noget hakket oksekød til Spaghetti, Burritos/Tacos.
Kl. 19:30 – Natmad:
- En lille portion Cornflakes eller Havregryn.
Eftersom mit arbejde hovedsageligt foregår på den flade foran PC’en, er det ikke just her pulsen er højest. Derfor er der heller ikke noget bedre end at komme ned i centret og give den gas. Her køre jeg et 2-split program med fokus på (Mave, Bryst, Tricep, Skulder) 1’dag og (Ryg, Bicep, Ben) 2’dag. Tager ca. 1:30 time pr træning.
Efter at have læst denne og andre artikler rundt om på nettet, med de fordele der kan være i et ekstra protein tilskud lige efter træning, overvejer jeg kraftigt om jeg skal give det en chance.
-> Spørgsmålet er så om jeg skal tage (Bodylab Whey 80 5 kg) eller (Bodylab Whey 95 – 4 kg) til 130kr mere? Og får man i princippet mere ren protein for pengene hvis man vælger Neutral uden smagsstoffer? ”Jaja nu snakker vi nok petitesser hehe, men alt tæller som minimums lønnet”
-> Jeg ville da også gerne høre, om folk ”som har trænet i længere tid uden” har oplevet en mærkbar forskel da de begynde at indtage proteiner efter træning og hvordan dette gav udslag?
Jeg ved selvfølgelig godt at protein pulver/bars, ikke er noget vidundermiddel til store muskler, men blot et tilskud. Så jeg ville høre hvilke små ’improvements’ jeg kan forvente. På forhånd tak!
Det har ikke gjort den vilde forskel.. Men det har gjort det nemmere at indtage det jeg skal
Umiddelbart, ser det ikke ud som om du får nok proteiner, dog ser det ud som om du får nok carbs og fedt
Jeg ville vælge whey 80 hvis jeg var dig, da jeg synes whey 95 er for de rige drenge som lige er et tand mere kræsen end os andre
In other words, synes ikke forskellen er så makant at man burde ofre flere penge på det..
Neutral uden smag, betyder bare at der ingen smag er i, that’s all
Men kæft hvor jeg synes i alle træner i lang tid, halv anden time? Hvor er intensiteten henne?
Hej Jesper
Tak for svaret!
Tror jeg bestiller en spand whey 80 og ser om jeg syntes det er pengene værd
Jeg vil forslå Chokolade smag(selv bruger jeg vanilje smag), det er ihvertfald den de fleste ikke bliver så trætte af i længden
[...] du være 100% nøjagtig kan du købe proteinpulver og kulhydrat i pulverform og blande det sammen i en [...]
Hej jeg ville høre om nogen kan hjælpe mig med nogle gode råd om hvilken protein pulver jeg skal bruge:
Jeg vejer 50-52 kg det svinger, og jeg spiser godt med mad hver dag. Spiser altid et godt varmt måltid inden jeg sover, men jeg kan aldrig tage på. Har altid været tynd og ikke kunne tage på..
Så derfor er blevet meget nysgerrig om protein pulveret ville være godt for mig til at tage ca 5 kg på.? og om hvilken slags pulver jeg skal bruge?
Håber nogen kan hjælpe mig:)
mvh Kristina
Hej Kristina, jeg vil forslå dig at du finder ud af hvor dit ligevægts indtag ligger, og eventuelt tage et kig på produktet “weightgainer”
Hej Kristina..
Jeg ved ikke om du vægttræne og hvad dine mål er, men prøv at læs den her:
http://fitness-blog.dk/guide-til-dr%c3%b8mmekroppen-del1-140/
Den er skrevet til folk som træner og som ønsker at pakke muskler på, men jeg er sikker på du også kan finde noget værdifuld viden der i.
Du er selvfølgelig meget velkommen til at skrive igen, hvis du har flere spørgsmål.
Lasse
Hej alle. Har lige et par spørgsmål.
Jeg er undervægtig så jeg har derfor brug for en god bunke kostilskud.
Men det er lige hvad for noget jeg skal vælge, har jo læst i debatten, at man kun ka optage noget protien per time. Så det er jo ikk noget ved at købe noget der er 32g i per servering. Og det lyder heller ikk sundt,.
Så er det lige, har hørt et sted protien pulver giver en del fler bumser end man normalt får i sine unge år:) er det rigtig?
Jeg er meget aktiv hverdag, jeg træner 4-5 gange om ugen i motion centeret og går til fodbold træning 2 gange om ugen, og kamp i weekenden:)
Og hvad siger i om det her egg protien pulver?
http://sublimsport.com/dk/protein-pulver/100-instant-egg-protein.html
Hej Mikkel.
Der er stor debat om hvor lav/høj kroppens grænse er mht. optagelse af protein, men jeg er af den opfattelse at 30 gram er passende pr. servering. Hvis du spiser et stort måltid almindeligt mad, med f.eks. kyllingekød, så får du også i mange tilfælde over 30 gram protein. Hellere for meget end for lidt
Du kan riskere at få bumser af proteinpulver, men det er MEGET individuelt. Proteinpulver er udvundet af mælk og nogle mennesker får bumser ved indtagelse af næsten alle mælkeprodukter.
Kvaliteten af proteinpulveret kan også spille en rolle. Det proteinpulver jeg anbefaler her på siden, er af en meget høj og gennemtestet kvalitet, så det ville være et godt sted at begynde..
http://fitness-blog.dk/proteinpulver-100/
Har du overvejet Weight Gainer?
http://fitness-blog.dk/post-workout-376/
Lasse
Hey Lasse.
Nu lyder det som om, at du har rimelig godt styr på det hele, så jeg ville lige høre dig, om du kunne give mig nogle gode råd.
Jeg er 17 år gammel, vejer ca. 67 kg og er omkring 190 cm høj. Som du nok kan regne ud, så er jeg ikke ret stor af bygning og har ikke ret meget (for ikke at sige noget) fedt på kroppen. Jeg er begyndt for et par måneder siden med at træne 2 gange om ugen i et styrkecenter. Jeg har nu valgt at gå op til 3 gange om ugen, da jeg om et halvt års tid skal til USA i et år, hvor jeg regner med at spille am. fodbold, hvor man jo helst skal kunne tage nogle huk, så derfor lyder mit spørgsmål til dig således:
Hvad vil du anbefale mig at tage, så jeg bliver så stor som muligt på de seks måneder (uden det er ulovlige ting self
)?
Og vil det at jeg indtager det de tre gange lige efter træning sammen med et par bananer være fint nok?
Håber at høre fra dig.. Fed blog forresten
Er Bodylab Weigt Gainer en mulighed?
Hvis ja, så kunne jeg godt tænke mig at vide, hvor meget mælk, der går på en 100g portion, syntes ikke jeg kan se det nogle steder
ca 4-500 står der på bøtten…
Ja, jeg synes weight gainer er et oplagt valg, bruger selv weight gainer i bulk perioden.. Umiddelbart ville jeg få dig på et fundament program af Bill starr så du kan få bygget noget masse og styrke op, han er jo vejleder til diverse NFL coaches over i america, så man kunne jo sige at du indirekte studerede lidt amerikansk historie inden du kom på besøg!
Christian Thibaudeau kan også anbefales, i hans bog “Black book of training secrets” er der et 12 ugers komplet program (mener det er 12 kan ikke huske det) for folk der spiller amk. fodbold.
Nu har jeg funderet lidt over den her… Og hvis ikke du træner amerikansk fodbold for mange gange om ugen, så tror jeg altså også at Borris sheiko ville kunne hjælpe dig..
kommer til at træne alle hverdage og kamp i weekend tror jeg..
Tak for svaret forresten Jesper og Christian
Men hvor henne kan jeg så finde det der fundament program af Bill Starr ?
Ville det gerne se på det og så samtidig gøre mig klar til de store hit
Altså personligt synes jeg at du skal søge lidt under google, og derfra få læst nogle af hans artikler
Ellers kan du finde en udemærket sammensætning på bodybuilding.dk
Hej Casper.
Prøv at læs den her:
http://fitness-blog.dk/guide-til-dr%c3%b8mmekroppen-del1-140/
Det handler for i hovedtræk om at spise en masse rigtige ting og træne fornuftigt!
Lasse
Okay tak Lasse, vil lige læse den igennem igen og forsøge at planlægge min kost efter den.
Men når der jo står, at vi skal have et kalorieoverskud på ca. 300 Kcal, og man træner tre gange om ugen. Skal man så planlægge det sådan, så der kommer ca. 100kcal efter hver træning eller hvad?
Altså man skal jo i sin shake efter træning have ca. 0,4g protein pr. kilo kropsvægt og 0,8g kalorier syntes jeg, at jeg har læst her et sted.
Eftersom jeg vejer 67kg, så skal jeg have:
67 * 0,4 = 26,8g protein
67 * 0,8 = 53,6g kalorier
I den weight gainer jeg regner med at købe er der:
Portion: 100 gram
390 kcal
-
Protein – 33 gram
Kulhydrat – 58 gram
Fedt – 3,2 gram
Heraf mættede fedtsyrer – 1,7 gram
Kostfibre – 1,5 gram
Natrium – 0,07 gram
Det vil så sige, at jeg for at få det maksiale udbytte skal indtage omkring 80 – 90 gram som svarer til 312 – 351 kcal, hvis jeg skal indtage 300kcal i overskud om ugen, så går det bare ikke op med det andet, at man skal have henholdsvis 0,4 og 0,8g pr. kilokropsvægt efter hver træning..
Jeg ved godt du sikkert har meget at se til, men er der nogen som helst chance for, at hvis jeg giver dig alle de oplysninger du skal bruge (evt. over msn), at du så kan hjælpe mig med at få den optimale kost og lignende, så jeg på de seks måneder kan få så meget som muligt ud af det??
/Casper
Casper alle disse ting skal sættes op om dagen, ikke om ugen, et overskud på 300 kalorier om ugen er simpelthen for lidt
Jeg ligger selv på 500 grams overskud om dagen i mine bulk perioder, da jeg finder 300 til at være for lidt..
Skal man så tage en shake hver dag eller hvad?
Kunne virkelig godt bruge en lille hånd til et kostprogram, hah
Hvis du synes det er svært at spise det der skal til for at komme i kcaloverskud ville det være en god idé at få en shake hver dag. Det gør jeg på de off dage hvor jeg ikke kan få nok clean mad ned til at komme i kcal overskud.
Casper, du kan prøve og add mig(jesperlhansen@hotmail.com) på msn, så kan vi snakke lidt kost hvis det er..
Men for at besvare dit spørgsmål, så ja, som jeg har skrevet i et andet indlæg, så tager jeg weight gainer shakes i bulk perioder(2 om dagen, en om formiddagen(sammen med 2 skiver rugbrød med kylling)(formiddag, som i mellem morgen og middags maden), i cut perioder står den på almindelige protein shakes, der er det for det meste(kan godt snige mig op på 2) kun en om dagen..
Tak for svarene begge to
Øh jeg er nu kommet godt i gang og sådan, men har fået et noget mærkeligt program af min træner. Ifølge det skal jeg tage 3 set med 12 gentagelser i alt undtagen mave og ryg.
Burde jeg ikke, hvis jeg gerne vil blive stor hurtigt (eller på 6 måneder) tage færre gentagelser og flere kilo eller hvad?
Altså, jeg kører næsten altid 5×5 i de store øvelser BP/SQ/DL/MP, det giver for mig en general god masse, samt styrke.. Men prøv dig frem, 3-12 ser jeg dog ingen mening med medmindre det er en form for progression.
Hej Casper.
Jeg melder mig lige på banen, hvis det er iorden?
Der er stor forskel på kvaliteten af instruktører herhjemme. Jeg vil ikke udelukke at din instruktør ved hvad han snakker om, men 3 x 12 i alle øvelser lyder som en måde for ham at springe over hvor gærdet er lavest, hvis du ved hvad jeg mener
Er det fullbody du regner med at træne?
Hvilket program fik du af din instruktør?
Jeg har selv plus de personer jeg har hjulpet gennem tiden, haft gode resultater med at kører 5 sæt x 5 reps i de store basisøvelser. Det giver en utrolig god styrkefremgang kombineret med den rigtige kost, plus det også vil give dig muskelmasse. I de små isolationsøvelser kan du så f.eks. kører 4 x 8 f.eks.
Lasse
hejza
kig lige på denne hjemmeside http://www.bodycore.dk
Kan det virkelig passe alt det om protein shots, og
deres produkter i det hele taget bare er beder??
Vil ikke udelukker deres egne produkter, da jeg bare læste lidt om protein shots, og derefter gad jeg ikke det fis mere..
De er dybt forkerte på den mht. protein shots, og lover deres kunder noget de ikke kan holde, der er ingen der ved præcist hvor mange eller hvor lidt, eller hvilke proteiner/kulhydrater der er bedst efter træningen, og da vi jo oven i købet er individer som hver især har kroppe som reagere forskelligt, Hvordan skal de nogensinde kunne proppe det rigtige antal mineraler i en “protein shot” ?
Simpel logik, og mangel på videnskabelige studier(på hvor mange, og hvilke proteiner der egentlig er bedst efter træningen) er det de knækker nakken på efter min mening.
Hey Lasse.
Det er bare helt i orden, at du melder dig på banen hehe
Altså ifølge sats.com, så skulle den træner, der har lagt mit program have 14 års erfaring, men okay, det betyder jo ikke, at han kan finde ud af det, så det kan vel godt være, at han har sprunget over hvor gærde er lavest. Jeg syntes heller ikke, at han var speciel fokuseret på mig dengang vi startede, så…
Når du spørger, om det er et fullbody program, jeg helst vil lave, så vil jeg umiddelbart tro, at svaret her er ja, men jeg har ikke helt styr på det. Fullbody er vel bare, at man træner hele kroppen ikke? Hvis det er det, så ja.
Som sagt, rejser jeg jo afsted til USA i slutningen af august, hvor jeg stærkt satser på at spille noget football. Derfor skal jeg helst blive så “pumpet” (stor) som muligt på de godt 6-7 måneder. Da jeg jo er en meget skinny dreng, der startede for et par måneder siden med at få et program til hele kroppen også, så er det jo ikke de store kilo jeg har fat i, må jeg erkende. Træneren fortalte mig, at når jeg nu ikke var vant til at træne i et styrkecenter, så skulle jeg udelukkende starte med maskiner, så det har jeg kørt på lige siden. Træneren har lagt et program, så jeg kun har én maskiner til hver muskelgruppe (én til bryst osv).
Nu har jeg jo ikke prøvet frivægt før, men jeg tænkte på, – jeg ved godt du sikkert har meget at se til og allerede er godt i gang med Andres – om du på et tidspunkt har 10 min. eller lignende på msn, hvor du kan hjælpe mig lidt, eftersom jeg syntes du har mere styr på det end min træner
?
Her kan du se, hvad jeg umiddelbart tager i de ting mit gamle program bestod af:
Opvarmning i cykel/løbe maskine ca 10 min.
Siddende lige bænkpres (maskine): 35kg – 12 gentagelser – 3 set (kan nok komme op på et max. på 45kg af 5 gentagelser vil jeg tro)
Benpres (maskine): 90kg – 12 gentagelser – 3 set (kan nok også komme lidt op, hvis det skal være af 5 gentagelser)
Biceps curl (maskine): 15 kg – 12 gentagelser – 3 set (kan nok også komme lidt op, hvis det skal være af 5 gentagelser)
Triceps pushdowns (maskine): 15kg – 12 gentagelser – 3 set (kan nok også komme lidt op, hvis det skal være af 5 gentagelser)
Rygbøjning i en slags maskine: Står skrot i spænd med en 10kg sandsæk på nakken og kører så forover og op igen – 15 gentagelser – 2 set
Mave med ben spændt fast (maskine): 55kg – 15 gentagelser – 2 set
Skulderpres (maskine): 10kg – 12 gentagelser – 3 set
Det var egentlig det. Her til sommer, hvor der er ferie, regner jeg stærkt med at løbe 3 dage om ugen og træne 3 dage og så én hvile dag. Så håber jeg formen er der
Lige nu er jeg parat til at træne 3 gange om ugen i godt og vel 1.5 timer – 2 timer. Kan du hjælpe mig
På forhånd tak..
“Træneren fortalte mig, at når jeg nu ikke var vant til at træne i et styrkecenter, så skulle jeg udelukkende starte med maskiner, så det har jeg kørt på lige siden. Træneren har lagt et program, så jeg kun har én maskiner til hver muskelgruppe (én til bryst osv”
Er jeg den eneste som tager dette som et bevis på at træneren ikke aner hvad fanden han laver?
Han kan sikkert godt vide en masse Jesper, der er bare rigtig mange centre der har et standard program som består af maskin træning som de giver til alle nye, som de herefter skal køre et par måneder, for at komme ind i det der med at træne. Det har en del forretningsaspekt i det.
Okay. Det er meget muligt faktisk, at han ikke er helt kompetent nok til jobbet, men kan nogle af jeg komme med forslag til et program eller noget ;D ?
Du vil gerne spille football, så kør nogle fullbody programmer, med meget fokus på squat og dødløft..
Dette program mener JEG vil hjælpe dig på vej:
http://www.bodybuilding.dk/artikler/traeningsprogrammer/billstarrsfundamentprogram.php
Okay men i hans program, er der jo rimelig stor forskel på de forskellige sæt:
20 kg x 5 reps
40 kg x 5 reps
60 kg x 5 reps
80 kg x 5 reps
100 kg x 5 reps
Hvor personens bedste er 100kg med 5 reps.
Hvordan skal jeg gøre det, når jeg jo ikke kan tage i nærheden af det? Så bliver det jo ikke 20kg mellem hver?
Du kan eventuelt se dem som procenter
Dog ville jeg i stedet for at gå 20 procent op hver gang, gå 10 op, og starte ved 60% i stedet, altså 60%,70%,80%,90%, 100%.. Er sådan jeg har kørt programmet når det nu er 
Og jeg kører stadig noget der ligner det program når jeg skal gå op i styrke, imens jeg bulker, så det er altså ikke kun et godt fundament program, det virker også fint på folk med lidt erfaring..
Men sæt dine PR(personlige rekorder) lidt lavere end du normalt ville, og få kørt teknikkerne ordenligt ind, og jeg mener slavisk ordenligt, så godt at du rent faktisk kan gøre dem i søvne hvis dit liv depended(afhang?) af det